Mandelmjölk

God morgon!
Började dagen med att göra iordning mandelmjölken som jag förberett igårkväll. Jättegott och superenkelt!

Igår blötlade jag 1 dl mandlar i en kastrull med fem dl vatten och lät det stå i kylskåpet över natten. Det gör man för att sötman i mandlarna ska komma fram mer och man tar också man bort svårtsmälta enzymer och ökar näringen.

På morgonen hällde jag bort vattnet och skalade mandlarna (behövs egentligen inte, men jag gillar det bättre).


Sedan körde jag dem i mixern med fem dl nytt vatten, i ca en minut.


Sen silade jag bara ut mjölken i en kanna. Jag silade med en tvättpåse för underkläder som jag köpt på Twilfit. Gick alldeles utmärkt!


Det blir kvar en nötmassa som jag fryser in, den kan man ha t.ex i biffar.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0